Pokud jste minuli první díl, najdete ho zde.
Kontrola laku a karoserie
Lak a karoserie jsou jedny z prvních věcí, které na autě kontroluji. Pokud bylo auto lakováno, je pravděpodobné, že bylo předtím poškozeno, a Vy musíte zjistit, jak moc rozsáhlé poškození to bylo. Jízda s bouraným autem může být nejen nekomfortní, ale hlavně nebezpečná. U svých klientů auto procházím s profesionální lakoměrnou sondou, a odhalím i ty nejmenší výkyvy v tloušťce laku. Důkladně kontroluji i stav šasi, zda auto neprodělalo vážnou nehodu. Pokud nemáte lakoměrku, budete se muset spolehnout na svoje oči.
Na co se zaměřit
Nejdříve se prodejce zeptejte, zda a kde bylo auto lakováno. Poctivý prodejce vám informaci rád sdělí. Nepoctivého můžete nachytat. Auto si prohlédněte ideálně na denním světle. Ujistěte se, že auto má všude stejný odstín laku. Hledejte stopy po lakování, jako jsou šlemy, kocouři nebo hrubší povrch. Dále se ujistěte, že spáry dílů jsou všude stejné a nemají různou tloušťku. Po nehodě se totiž díly těžko napasují do stejného stavu jako z výroby. Zkontrolujte, zda světla a maska sedí přesně tak, jak mají. Prohlédněte karoserii, zda není nějak zdeformovaná nebo nenese stopy dodatečného svařování. Kritická místa, která nesmíte zanedbat, jsou sloupky a prahy. Klidně sundejte těsnicí gumu kolem dveří a pátrejte po deformacích nebo stopách lakování. Také nesmíte zapomenout na střechu, která se při nehodě často hne a zvlní.
Motor
Potom, co zkontrolujete karoserii, přejděte k motoru. Pokud je motor studený, zkontrolujte hladinu a kvalitu oleje. Měl by mít tmavěhnědou barvu a konzistenci sirupu. Hladina by se měla pohybovat mezi ryskami MIN a MAX. Snížená hladina může ukazovat na únik oleje nebo vadný motor, který bere olej. Motor startujte ideálně studený (můžete se s prodejcem domluvit, aby motor před prohlídkou nestartoval). Otevřete víko kufru a požádejte prodejce nebo svůj doprovod, aby nastartoval. Dávejte pozor, jak rychle motoru trvá chytnout, a poslouchejte jeho zvuk. Neměli byste slyšet žádné klepání, vibrace ani jiné divné zvuky. S použitím kapesní svítilny důkladně zkontrolujte jak hlavu motoru, tak všechny hadičky, abyste se ujistili, že neunikají žádné provozní kapaliny. Podívejte se i na výfuk. Pokud je kouř namodralý, znamená to, že do paliva uniká olej. Pokud je načernalý, znamená to nedokonalé spalování způsobené zřejmě poruchou vstřikování. Trocha páry je v pořádku. Ve výfuku totiž kondenzuje voda a při nastartování se vypařuje.
Tip: Dejte si pozor! Pokud je motorový prostor umytý nebo se blýská čistotou, zvlášť ve srovnání se zbytkem vozu, znamená to, že prodejce se snaží něco zakrýt (zřejmě únik kapalin).
Zkontrolujte stav interiéru
Po kontrole motoru se soustřeďte na interiér. Zkoumejte, zda opotřebení odpovídá udanému nájezdu. Prohlédněte stav opotřebení sedaček, volantu, řadicí páky, pedálů a tlačítek. Pokud uvádí prodejce, že auto má najeto 100 000 km a volant je ohmataný na kost, asi nebude úplně upřímný. Zkoumejte pečlivě, zda nejsou někde propálené sedačky nebo se někde nepárají. Dávejte také pozor na čichové vjemy. Ty vám prozradí, zda byl majitel kuřák nebo v autě vozil psa. Pokud cítíte z auta bahno nebo vlhkou zatuchlost, dejte si pozor, možná bylo vytopeno! Zaznamenejte si všechny škrábance a poškození, která jsou nad míru běžného opotřebení. Mohou vám posloužit při jednání o konečné ceně.
Zkontrolujte elektroniku a výbavu
Je na čase zkontrolovat elektroniku. My technici k tomu využíváme oficiální diagnostiku, která nám sdělí všechny závady. Vy zřejmě diagnostiku za desetitisíce nebudete mít k dispozici, takže se budete muset spokojit s jednodušší metodou. Vypněte motor, zapněte zapalování a nastartujte. Všechny kontrolky by se měly rozsvítit a pak postupně zhasnout. Pokud má auto infotainment, prozkoumejte sekci „Auto”, kde by se detekované závady měly rovněž objevit.
Sedněte si do pozice řidiče a nastavte volant, sedačky i zrcátka na míru. Tím zkontrolujete funkci těchto prvků. Po kontrole elektroniky vyzkoušejte úplně vše, co se dá – klimatizaci, vyhřívání sedadel/volantu, světla, klakson, okna, zrcátka a všechna tlačítka i páčky. Nic nepodceňte a nenechte se odradit. Taková oprava klimatizace není nic levného. Během jízdy zkontrolujte i další systémy jako tempomat nebo adaptivní podvozek (pokud jej auto má).
Kontrola jízdou
Poslední fází kontroly by mělo být důkladné projetí auta. Tato fáze je nejnáročnější při koupi vozu. Člověk, který nemá tolik najeto (nebo nemá kvalitní srovnání), nedokáže posoudit tak dobře závadu v chování auta. Vždy je dobré si vzít s sebou někoho zkušenějšího. Ať už jste jakkoli zkušený, auto byste stejně měli projet.
Projeďte ho ve všech situacích a rychlostech. Vyzkoušejte si popojíždění ve městě i svižnou jízdu. Pokud to jde, zkuste i dálniční rychlost. Vyzkoušejte všechny rychlostní stupně a zkoumejte, jak snadno převodovka zařazuje jednotlivé rychlosti. Při jízdě sledujte, zda spojka neprokluzuje a zabírá tam, kde má. V případě automatické převodovky sledujte, zda se „necuká” nebo při řazení nevydává rány nebo pazvuky.
Co se týče jízdního projevu, vyzkoušejte, zda auto neujíždí ke straně. Stačí krátce pustit volant. Zkontrolujte brzdy jak pozvolným brzděním, tak i trochu prudším. Rizikem mohou být ohnuté brzdové kotouče. Ty se při brzdění projevují trhnutím, které se přenese až do volantu, které cítíte. Během jízdy se soustřeďte na práci podvozku. Podvozek by auto měl podržet na nerovnostech i v zatáčkách. Pokud se vůz při jízdě houpe, je to špatně. Během klidné jízdy na rovném povrchu byste neměli slyšet žádné bouchání nebo cítit vibrace. Pokud najedete na nerovnost, náraz by se neměl přenášet do řízení ani do karoserie.
Pokud auto prošlo zdárně všemi těmito kroky, pak s prodejcem můžete přistoupit k jednání o ceně. Pokud jste na autě objevili nějaké závady nebo kosmetické nedostatky, využijte je jako argumentaci pro slevu.
Shrnutí
Pokusil jsem se krátce a stručně ve dvou článcích nastínit základní věci, na které byste měli při koupi ojetého auta dát pozor.
Pravdou je, že pokud bych chtěl popsat podrobně svoji práci kontrolora ojetin, mohl bych o tom napsat desítky takovýchto článků a rad. Bohužel mě živí kontrola aut a ne blogování. Časově nemám prostor do detailu popisovat každý úkon. Pokud se rozhodnete koupit ojetý vůz na vlastní pěst, doufám, že vám tento článek pomůže učinit to nejlepší možné rozhodnutí. Pokud se ovšem nechcete spoléhat jen na své vlastní schopnosti nebo nemáte nikoho, kdo by s vámi auto prohlédl, napište mi. Rád vám poradím s výběrem a koupí vašeho vysněného vozu.